back to overview

Bjorn Van Reet

Fednot, de motor van een modern notariaat

'Door te digitaliseren willen we de notaris maximaal ondersteunen en ontzorgen'

De Federatie van het Notariaat verstrekt juridisch advies aan notariskantoren en staat hen bij op het vlak van kantoorbeheer, informaticaoplossingen, opleidingen en informatie voor het grote publiek. Fednot verenigt 1113 Belgische kantoren, die samen 1693 notarissen en 8727 medewerkers vertegenwoordigen. Sinds september 2023 is Bjorn Van Reet er aan de slag als CIO. Hij vertelt waarom digitalisering zo belangrijk is voor Fednot en haar klanten en werpt een blik op de toekomst.

Na 7 jaar als CIO bij Kinepolis had Bjorn Van Reet nood aan een nieuwe uitdaging. ‘Ik ging op zoek naar een Belgische onderneming waar ik zelf mee het verschil kan maken . Zo kwam ik bij Fednot terecht. Ik heb geen juridische achtergrond en ervaar dit niet als een gebrek. Integendeel: het zorgt ervoor dat ik een verfrissende kijk heb op de uitdagingen van Fednot. Het doel van de Federatie is de positie van de notaris te versterken als betrouwbare partner in de belangrijke levensfases van de burger. Die verwacht vandaag dat hij vlot online kan communiceren met de notaris. Daarom is het cruciaal dat de notariskantoren mee zijn met de digitale evolutie. Fednot heeft hiertoe al heel wat acties ondernomen voor ik er was, en er is nog veel potentieel. Een boeiende uitdaging voor mij als CIO’, licht Bjorn Van Reet toe.

Digitalisering sinds 2000

Om de beveiligde informatiestroom en de kennisuitwisseling tussen de verschillende spelers van het notarieel ecosysteem te bevorderen, zet Fednot sinds 2000 volop in op digitalisering. De eerste stap was een intern netwerk voor veilige en vlotte samenwerking tussen Fednot en de notariskantoren (Beveiligd Notarieel Netwerk, BNN), gevolgd door een reeks projecten met de overheid. Denk bijvoorbeeld aan eDepot (oprichting van een vennootschap online in 48 uur) of eRegistratie (online registratie van aktes bij de FOD Financiën). Daarna werden tools voor burgers gelanceerd, waarvan Biddit (het online platform voor openbare verkoop) en Izimi (digitale kluis) twee bekende voorbeelden zijn. Ook voor ondernemers werd een tool gelanceerd: met Manage My Business kunnen zij online een bedrijf oprichten.

Vaste vertrouwenspersoon

Digitalisering is en blijft een topprioriteit voor Fednot, weet Bjorn Van Reet. ‘Digitale tools helpen ons om efficiënter te werken, waardoor we uiteindelijk de notarissen ook beter en sneller kunnen helpen. Daarbij komt nog dat het werk in de notariskantoren de laatste jaren veel complexer geworden is. Digitalisering laat de notarissen toe om hun werklast beter te managen, wat hen extra tijd oplevert om te investeren in de persoonlijke interactie met de burger en ondernemer. Want privépersonen en bedrijven hebben steeds meer nood aan advies op maat. De notaris blijft voor hen een vaste vertrouwenspersoon op verschillende belangrijke momenten in hun leven – van het opstellen van een huwelijkscontract of een testament tot de aankoop van een woning of de start van een onderneming. Hoe goed alle digitale tools ook zijn, het menselijk aspect van het beroep van de notaris zal altijd centraal staan.’

Verder investeren in IT

Fednot heeft de ambitie om de motor te zijn van een modern notariaat. ‘Door te blijven investeren in digitale tools willen we de notaris maximaal ontzorgen en ondersteunen. Onze uiteindelijke doelstelling is ervoor zorgen dat hij een kwaliteitsvolle dienstverlening kan bieden aan de burger. De komende jaren zullen we extra inzetten op artificiële intelligentie en hoe we dit kunnen inzetten in het notariaat. Daarnaast willen we bruggen bouwen met andere spelers in het ecosysteem, bijvoorbeeld financiële en overheidsinstellingen, en dit steeds met veel aandacht voor privacy en beveiliging’, aldus nog Bjorn Van Reet.